SENEKNUDE PÅ HÅND

INFORMATION OM OPERATION FOR SENEKNUDER PÅ HÅND

En seneknude er en væskefyldt udposning ofte fra et led eller en seneskede i hånden / fingrene. Den kan opstå såvel på over- som undersiden (strække- eller bøjeside) af håndleddet / fingrene. Seneknuder kan opstå i forbindelse med en irritation eller overanstrengelse. De kan også skyldes slidgigt. Ofte finder man ingen forklaring. Hvis seneknuden er stor, kan den genere og / eller gøre ondt ved brug af hånden.

Nogle gange kan man behandle seneknuden ved at trække væsken ud med en nål og efterfølgende sprøjte binyrebarkhormon ind i seneknuden. Men det kan være nødvendigt at operere. Ved operation fjernes seneknuden. 10 til 20 procent af seneknuderne kommer igen trods behandling.

Du må ikke have betændelse andre steder i kroppen, for eksempel kraftig forkølelse, influenza, luftvejsinfektioner eller være i antibiotisk behandling af anden årsag.

For at minimere risikoen for infektion beder vi dig vaske hånden grundigt med vand og sæbe på operationsdagen. Neglene skal være rensede og kortklippede, og der må ikke være neglelak på. Eventuelle fingerringe skal fjernes inden operationen. Hånden skal være uden sår og rifter. Du bør ikke anvende lotion på hånden i 24 timer op til operationen.

Påklædningen bør være med brede, løse ærmer. Undgå sko med snøre.

Operationen forgår i lokalbedøvelse og tager cirka 15 minutter, men du skal regne med at være i klinikken cirka 1 time.

Efter operationen får du et plaster eller en håndforbinding på, der tillader bevægelse af fingrene. I nogen tilfælde vil du få lagt en håndledsskinne for at minimere bevægelsen i håndleddet. For at undgå hævelse er det meget vigtigt at holde den opererede hånd højt.

Hver time skal du lave pumpeøvelser ved at række hånden så højt over hovedet som muligt og strække og bøje fingrene så meget som muligt 10 gange (påbegyndes dagen efter operationen).

Der må ikke bæres tunge ting med hånden. Hånden må bruges til mindre belastende opgaver så som tandbørstning, spise med kniv og gaffel og brug af tastatur.

Hvis der er gennemsivning af forbindingen det første døgn, skal du kontakte Ortopædisk Klinik og aftale tid til at få lagt en ny forbinding. Hvis klinikken er lukket, skal du kontakte egen læge eller 1813 med henblik på ekstra kontrol.

Forbindingen må ikke blive våd, anvend derfor en plastikpose, som beskyttelse, når du tager bad.

Efter 2 dage kan plaster / forbinding fjernes og erstattes med et plaster. Plasteret skal skiftes minimum hver anden dag, indtil trådene skal fjernes efter cirka 10 til 14 dage.

Det vil være en fordel, at have hjælp til daglige gøremål i de første dage.

Lokalbedøvelsen varer i 2 til 6 timer. At holde hånden højt og i ro er den vigtigste forebyggelse af smerter. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, kan du tage 2 Panodil (Pamol, Pinex) á 500 mg, højst 2 tabletter 4 gange dagligt.

Hvornår du kan genoptage dit arbejde, afhænger af hvad du er beskæftiget med. Spørg eventuelt ved forundersøgelsen.

Idrætsaktiviteter kan påbegyndes, så snart trådene er fjernet og såret er helet, hvis ikke det drejer sig om specielt håndbelastende idræt.

Afvigelser fra denne instruktion er undertiden nødvendig på grund af særlige forhold, men vil i så fald blive aftalt i forbindelse med behandlingen her.

Hvis der opstår rødme, varme, hævelse og/eller der kommer tiltagende smerter eller feber kan det være tegn på begyndende infektion. Du skal da kontakte Ortopædisk Klinik. Hvis klinikken er lukket, skal du kontakte egen læge eller 1813.

Arret

Arret kan være lidt fast og ømt i de første 6 til 8 uger efter operationen. Man kan få arret mindre ømt ved at massere dette med fugtighedscreme, når sået er helet.

Stivhed

Stivhed kan forekomme. Cirka 5 procent er specielt følsomme overfor håndkirurgi. Disse patienter vil efter en hvilken som helst håndoperation kunne få hævelse, smerter og stivhed. Man kan ikke forudse hvilke patienter, der får dette problem. Hvis det opstår, vil det ofte blive forsøgt behandlet med fysioterapi.

Venlig hilsen