NEDGROET NEGL

INFORMATION OM OPERATION FOR INFICERET / NEDGROET TÅNEGL

Inficeret / nedgroet tånegl begynder ofte med ømhed i neglefalsen og kan udvikle sig til stærke smerter, rødme, varme og hævelse (inflammation) med pusdannelse og fortykket ”granulationsvæv”.
Årsagerne til nedgroet negl er mange og som regel flere ting på samme tid. Nogle mennesker er mere disponeret end andre. Nogle af de hyppigste årsager er følgende: Forkert negleklip, forkert fodtøj, traume, for store neglevolde og overvægt.

Hvis det ikke er tilstrækkeligt med korrekt negleklipning og eventuelt bøjlebehandling, kan det blive nødvendigt med operation af neglesiderne, for at gøre neglen smallere og dermed symptomfri (kileresektion).

Vask foden grundigt på operationsdagen. Benyt strømper, som ikke fnugger. Der må ikke være neglelak på tåneglene. Der må ikke være sår på huden i eller omkring det område, der skal opereres.

Tag eventuelt 2 Panodil (Pamol, Pinex) á 500 mg 1 time før operationen. Du skal ikke være fastende.

Benklæder skal være med brede, løse bukseben.

Operationen foretages i lokalbedøvelse og tager cirka 30 minutter. Efter operationen bliver foden beskyttet i en blød bandage. Bandagen kan ikke være i en almindelig sko, det er derfor en god idé at medbringe en badesandal eller lignende fodtøj, hvor der er god plads til en tåforbinding.

Det er vigtigt, at bandagen ikke bliver våd eller gennemvædet af blod. Ved gennemsivning af forbindingen bør klinikken kontaktes, så forbindingen kan blive skiftet. Hvis klinikken er lukket, skal du kontakte din egen læge eller 1813. Tæerne skal have normal kulør og temperatur. De første 2 til 3 døgn skal foden holdes højt, fodskammel er ikke tilstrækkeligt. Mens du ligger med benet højt, er det en god idé at vippe med fødderne, for at holde gang i blodomløbet.

Du må støtte på foden efter evne. Det er fortsat en fordel at anbringe foden højt, når du sidder eller ligger.

Efter 2 dage fjernes forbindingen. Hvis forbindingen sidder fast, kan den med fordel gøres våd, inden den fjernes.

Herefter tages dagligt fodbad i 15 til 20 minutter indtil trådene er fjernet. Vi anbefaler behageligt varmt saltvandsbad (for eksempel 1 liter vand med 1 teskefuld almindeligt husholdningssalt). Efter badet duppes tåen med et rent håndklæde eller lufttørrer inden der påsættes plaster. I forbindelse med operationen vil der blive udleveret plastre til de 2 første sårskift. Herefter skal du selv sørge for plaster.

OBS hunde, katte og andre dyr må ikke komme i nærheden af tåen.

Tråde fjernes efter cirka 2 uger.

Lokalbedøvelsen holder 2 til 6 timer. At holde foden højt og i ro er den vigtigste forebyggelse af smerter. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, kan almindelig håndkøbsmedicin benyttes.

Det er almindeligt, at tåen efterfølgende er rød og hævet. Ved tiltagende rødme, varme, hævelse, smerter eller feber kan det være tegn på begyndende infektion. Du skal da kontakte Ortopædisk Klinik. Hvis klinikken er lukket skal du kontakte egen læge eller 1813 med henblik på eventuel behandling.

Du vil som regel først være "godt gående" efter 2 til 4 uger. Der vil de første måneder desuden være tendens til hævelse. Ved valg af fodtøj skal du sikre dig, at der er tilstrækkelig plads.

Komplikationer er sjældne, men i enkelte tilfælde (cirka 10 procent) kan der dannes generende ”neglehorn” fra rester af neglelejet.

Du skal regne med cirka 2 til 3 ugers sygemelding afhængig af dit arbejdes karakter.

Kan normalt genoptages efter 3 til 4 uger.