SENEKNUDE PÅ FOD

INFORMATION OM OPERATION FOR SENEKNUDE PÅ FOD

Seneknude (ganglion) kan opstå ved fejlbelastninger eller efter traumer samt være del af slidgigt i fodroden. I en række tilfælde kan man ikke nærmere bestemme, hvorfor man har fået lidelsen. Selv om man af og til kan klare sig med passende fodtøj, aflastning og blokader med binyrebarkhormon, kan det være nødvendigt at operere.

Ved forundersøgelsen bliver der spurgt om anden sygdom, brug af medicin, eventuelle problemer ved tidligere indgreb i lokal bedøvelse og problemer med at tåle smertestillende medicin.

På operationstidspunktet må man ikke have betændelse andre steder i kroppen, for eksempel kraftig forkølelse, influenza, luftvejsinfektioner eller være i antibiotisk behandling af anden årsag.

Benklæder skal være med brede, løse bukseben.

Operationen.

Vask foden grundigt på operationsdagen. Benyt strømper, som ikke fnugger. Neglene skal være rensede og kortklippede og der må ikke være neglelak på. Der må ikke være sår på huden i eller omkring det område, der skal opereres. Tag eventuelt 2 Panodil (Pamol, Pinex) á 500 mg 1 time før operationen. Du skal ikke være fastende.

Operationen foretages i lokal bedøvelse og tager cirka 30 minutter. Efter operationen bliver får du et plaster på såret eller en lille blød forbinding. Bandagen kan ikke altid være i en almindelig sko, det er derfor en god idé at medbringe en badesandal eller lignende fodtøj, hvor der er god plads til en lille forbinding.

Det er vigtigt, at bandagen ikke bliver våd eller gennemvædet af blod. Ved gennemsivning af forbindingen bør klinikken kontaktes, så forbindingen kan blive skiftet. Hvis klinikken er lukket, skal du kontakte din egen læge eller 1813. Tæerne skal have normal kulør og temperatur. De første 2 døgn er det en god ide at holde foden højt, fodskammel er ikke tilstrækkeligt. Mens du ligger med benet højt, bør du vippe med fødderne en gang i timen, for at holde gang i blodomløbet.

Du må støtte på foden efter evne. Det er fortsat en fordel at anbringe foden højt, når du sidder eller ligger.

Efter 2 dage fjernes forbindingen og erstattes med det plaster du har fået udleveret.

Der vil blive udleveret plastre til de 2 første sårskift. Herefter skal du selv sørge for plaster.

OBS hunde, katte og andre dyr må ikke komme i nærheden af såret.

Tråde fjernes efter 10 til 14 dage.

En vis hævelsestendens i adskillige uger er forventelig.

Lokalbedøvelsen holder 2 til 6 timer. At holde foden højt og i ro er den vigtigste forebyggelse af smerter. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, kan almindelig håndkøbsmedicin benyttes.

Patienter med gangbelastende og stående arbejde kan næppe passe et fuldtidsjob før efter 3 til 4 uger.

Kan typisk genoptages efter 2-3 uger.

Meget almindeligt er hævelse af foden og såromgivelserne de første dage.

Overfølsomhed eller tab af følesans lokalt på foden kan opstå, men bedres ofte noget med tiden.

Infektion kan opstå og kræve behandling med antibiotika.

Blodpropper er en sjælden, men alvorlig komplikation, der kan føre til, at man skal henvises til sygehus til videre behandling.

Stivhed og ømt ar i større eller mindre grad forekommer.

Komplikationer modvirkes bedst ved at bevæge fod, knæ og hofte aktivt mindst 1 gang i timen.

20 procent af patienterne får seneknude samme sted igen. Blødning, blodansamling og væskeansamling kan kræve punktur og fjernelse af denne.

Er der noget, der ønskes uddybet nærmere, er henvendelser til klinikken selvfølgelig altid velkomne.

Venlig hilsen