KUSKEHÅND. NÅLEMETODE

INFORMATION OM OPERATION (NÅLEMETODE) FOR
KUSKEFINGRE

(Dupuytrens kontraktur)

Kuskefingre er en sygdom i håndens bindevæv, der forårsager skrumpning og knudedannelse i håndfladens bindevæv og medfører krumning af fingrenes led. Behandlingen består i at fjerne det fortykkede og skrumpede bindevæv, som er årsag til lidelsen. I nogle tilfælde, hvor kun håndfladen og den allernærmeste del af fingrene er angrebet, kan man behandle med nålefasciotomi.

Du må ikke have betændelse andre steder i kroppen, for eksempel kraftig forkølelse, influenza, luftvejsinfektioner eller være i antibiotisk behandling af anden årsag.

For at minimere risikoen for infektion beder vi dig vaske hånden grundigt med vand og sæbe på operationsdagen. Neglene skal være rensede og kortklippede og der må ikke være neglelak på. Eventuelle fingerringe skal fjernes inden operationen. Hånden skal være uden sår og rifter. Du bør ikke anvende lotion på hånden i 24 timer op til operationen.

Påklædningen bør være med brede, løse ærmer. Undgå sko med snøre.

Ved nålefasciotomi lægges lokal bedøvelse, hvorefter man med en fin nål overskærer stramningerne i underhuden og derefter udretter fingeren. Herved undgår man et stort sår og i løbet af nogle dage kan hånden igen bruges normalt. Somme tider kan huden briste og du vil få et lille sår, som heler af sig selv.

Du får plaster på hånden, eventuelt en mindre bandage, som du skal beholde på det første døgn. Desuden anlægges en velcroskinne, som skal blive siddende indtil næste morgen. Skinnen kan tilpasses / bøjes efter behov. Fra dag 2 skal skinnen kun benyttes om natten. Skinnen skal benyttes om natten i 4 uger. Der vil være aftalt tid til afsluttende kontrol herefter.

Det er  normalt, at få en forbigående sovende fornemmelse i fingrene.

Lokal bedøvelsen varer 2 til 6 timer.  At holde hånden højt og i ro er den vigtigste forebyggelse af smerter. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, kan du tage 2 Panodil (Pamol, Pinex) á 500 mg højst 2 tabletter 4 gange i døgnet.

Infektion vil være sjældent forekommende. Hvis der opstår rødme, varme, hævelse og / eller der kommer tiltagende smerter eller feber kan det være tegn på begyndende infektion. Du skal da kontakte Ortopædisk Klinik. Hvis klinikken er lukket, skal du kontakte egen læge eller 1813 med henblik på eventuel behandling.

Afhængigt af hvor belastende dit arbejde er for hænderne, kan du tage på arbejde igen dagen efter operationen. Spørg eventuelt ved forundersøgelsen.

Komplikationer er yderst sjældent forekommende. Mindre end 1 procent oplever føleforstyrrelser, der som regel er forbigående.