KNUDER I HUDEN

INFORMATION OM KNUDER I HUDEN (FEDTKNUDER OG LIGNENDE)

Huden skal være uden sår og tegn på betændelse og man må ikke have betændelse andre steder i kroppen, for eksempel kraftig forkølelse, influenza, luftvejsinfektioner eller være i antibiotisk behandling af anden årsag.

Ved knuder på hænderne skal fingerringe og eventuel neglelak været fjernet.

Der tilrådes et roligt regime, hvor man undgår tunge løft, hvis det drejer sig om knuder på armene. Man skal undgå alt for meget gang, hop, spring og frem for alt løb, hvis man er opereret på benene.

Forbinding

Forbindingen skal holdes tør indtil første skift 2 dage efter operationen. Vask på sårene skal blot foretages med rindende vand, indtil trådene fjernes efter 10 til 14 dage.

Smerter og hævelse

Lokalbedøvelsen varer 2 til 6 timer. Smerter og hævelse er i nogen grad forventeligt, men kan oftest klares med 2 Panodil (Pamol, Pinex) á 500 mg, højst 2 tabletter 4 gange dagligt.

Der må ikke komme tryk mod sårene, eller hård belastning ved tunge løft, slag og andre knubs indtil sårene er stabile efter 2 til 3 uger.
Den første uges tid efter trådene er fjernet, vil det ofte være gavnligt, at støtte såret med et lille stykke plaster, der støtter sårrandene og bedre arrets udseende.

Idrætsaktiviteter kan udføres efter aftale, noget afhængig af sårets placering.

Let hævelse kan opstå omkring sårene, men tiltagende hævelse, ømhed, smerter, rødme eller væsken fra sårene vil ofte være et tegn på begyndende infektion og skal føre til kontakt til Ortopædisk Klinik. Hvis klinikken er lukket, skal du kontakte egen læge eller 1813.

Tab af følesans og ømhed kan forekomme omkring såret og kan også være til stede i nogen tid, men bedres ofte med tiden.
Tilbagefald med gendannelse af knuder i samme område kan opleves ved visse typer af knuder i huden.
Af samme grund sendes alt fjernet væv til undersøgelse hos patologerne, hvor man undersøger hvilken type knude, der er fjernet.